You are in Home | Best Practice Lombardia, University of Pavia - DSTA
University of Pavia - DSTA
CONSERVATION AND ENHANCEMENT OF THE NATURAL ECOSYSTEM IN AGRICULTURAL ACTIVITY
THE PROJECT
Clover: agrosystems and the conservation of rare plant species in the Habitats Directive in Lombardy.
PROFILE
Beneficiary: University of Pavia - 'Department of Earth and Environmental Sciences' (DSTA) in partnership with Parco Lombardo della Valle del Ticino; Province of Pavia.
Area: Lombardy, province of Pavia.
EU priority: promoting knowledge transfer and innovation.
Measures:1.
Intervention type: support for demonstration activities and information actions.
Total investment: € 146,498
COMPANY DESCRIPTION
Clover informs farmers of the social and economic benefits offered by the Natura 2000 network and shows them good practices to reconcile agricultural activities with nature conservation. The first direct beneficiaries of the conservation of natural ecosystems are in fact the farmers themselves who, in the case of healthy environments, can benefit from, for example, clean water or the presence of pollinating insects. Clover also works to maintain the cultural landscape, thus triggering a virtuous circle linked to tourism and recreational activities and the promotion of products.
Intervento finanziato
L'intervento finanzia attività di formazione professionale attraverso seminari relativi allo stato di conservazione delle specie e degli habitat di interesse. La formazione consente agli agricoltori di apprendere le buone pratiche di conservazione, di conoscere le esperienze condotte sul territorio e le possibilità di sviluppo per le loro aziende. Oltre a questo, vengono realizzate azioni dimostrative quali la coltivazione in risaia o nei canali limitrofi di piante di interesse comunitario quali Marsilea quadrifolia, Isoëtes malinverniana e Lindernia procumbens. Infine, gli agricoltori sono coinvolti in un laboratorio pratico di valorizzazione economica e marketing per apprendere i vantaggi derivanti dalla tutela dei servizi ecosistemici.